Eva Solo
Eva Solo – merkverhaal, missie en design-iconen
Wie was Eva? De geschiedenis van het merk
Eva Solo is een Deens familiebedrijf dat meer dan 100 jaar geleden werd opgericht door Kai Rohde Fog. Het bedrijf is vernoemd naar de dochter van algemeen directeur Eva en is nu eigendom van de vertegenwoordiger van de vierde generatie van de familie - Jan Engelbrecht, de zoon van Eva. De eerste designklassieker van Eva was de brood- en vleessnijmachine uit 1952, maar naarmate de ontwerpers van het bedrijf de ontwikkeling van het moderne huis volgden, kwamen ze al snel met keukengerei dat niet alleen ontworpen was om het leven in de keuken gemakkelijker te maken maar die stijlvol genoeg waren om ten toon te worden gesteld in open keukens die populair werden in de jaren 70.
In 1997 lanceerde Eva een klein assortiment keukengerei dat erg populair werd. Het assortiment kreeg de naam Eva Solo, omdat het uit ‘solo’ producten bestond. Ze bleken zo'n groot en blijvend succes dat in 2010 het hele bedrijf omgedoopt werd tot Eva Solo. Tegenwoordig staat Eva Solo, met het hoofdkantoor net buiten Kopenhagen, Denemarken, wereldwijd bekend om het functionele en hoogwaardige ontwerp van haar producten.
Missie en waarden van Eva Solo
Het bedrijf streeft ernaar om emotionele, hoogwaardige en innovatieve producten voor thuis te leveren - producten die de persoonlijkheid van hun klanten uitdrukken en tegelijkertijd innovatief zijn op het gebied van ontwerp, functionaliteit en materiaalkeuze. De vier kernwaarden van het merk zijn: passie, integriteit, innovatie en zakelijk inzicht. Als het om de huizen van de klanten gaat, moeten de producten van Eva Solo hun leven gemakkelijker en stijlvoller maken.
Eva Solo producten – "Ja maar…"
In 1949 lanceerde Eva een meelzeef met deksel die ook dienst deed als citruspers. Deze dubbele functionaliteit was een nieuw gevonden idee en werd gepromoot door de uitdrukking "Ja, maar ...". Ja! – Het is een meelzeef... maar het is ook een citruspers! Vandaag de dag ontwerpt Eva Solo nog steeds om het moderne huis te verbeteren en het leven gemakkelijker te maken door optimal te profiteren van elk afzonderlijk product, zodat ze niet alleen mooi en duurzaam zijn, maar ook functioneel.
De catalogus van het bedrijf bevat niet alleen producten voor de keuken maar ook voor de eetkamer, woonkamer, badkamer en tuin en bestaat uit drie merken: Eva Solo (dagelijkse producten voor in huis met productcategorieën: koken, serveren, leven en buiten), Eva Trio ( kookgerei, keukengerei en porselein van professionele kwaliteit voor in huis) en Eva (een reeks producten voor bakken en koken in de oven: zachte siliconen bakvormen voor brood en cake, braadpannen en broodvormen met anti-aanbaklaag SLIP-LET® coating).
Eva Solo designers en design-iconen
In de loop der jaren heeft het bedrijf nauwe werkrelaties opgebouwd met toonaangevende ontwerpers en ambachtslieden. Een van de meest prominente ontwerpers in de geschiedenis van Eva Solo was het ontwerpersduo Tools onder leiding van Claus Jensen en Henrik Holbæk, die 15 jaar lang elk product hebben ontworpen.
Eind jaren 70 werkte het bedrijf samen met de beroemde ontwerper Ole Palsby, die de ultieme serie potten en pannen ontwierp die nu het merk Eva Trio vormen, hun professionele kwaliteit en het feit dat de pannen gestapeld kunnen worden.
Eva Solo heeft ook samengewerkt met Thomas Pedersen en ARDE design studio - een van Scandinavië's toonaangevende experts op het gebied van meubeldesign.
In de loop der jaren heeft het merk Eva Solo meer dan 200 internationale designprijzen gewonnen, waaronder iF Product Design Awards, Good Design Awards, Red Dot Design Awards en de Designpreis. De meest populaire producten uit het Eva Solo-assortiment zijn:
- Eva Solo koelkast karaffen (drip-free)
- Thee- & koffieproducten
- Legio Nova serie – een verzameling serviesgoed en bakgerei
- Vogelvoeders